Ediția din acest an a cursei de 24 de ore de la Silverstone a reprezentat revenirea curselor de anduranță destinate exclusiv turismelor pe platoul actual al curselor de lungă durată și asta după o pauză de aproape două decenii. Victoria nu a venit însă în mâinile unei echipe noi, ci a unor veterani ai cursei de 24 de ore de pe circuitul ce găzduiește și Formula 1.
De-a lungul anilor 2000, cursa de 24 de ore de la Silverstone a fost mai mereu umbrită de suratele din Belgia, Franța, Germania sau Statele Unite. Cursa, care făcea parte din campionatul Britcar, atrăgea adesea un pluton pestriț însă puține echipe importante s-au aventurat să participe. Cum și grilele au început să se subțieze, organizatorii au căutat să se desprindă de Britcar, cei de la Creventic fiind bucuroși să preia organizarea competiției începând cu acest an. Organizatori ai 24H Series, Creventic au decis să introducă cursa de 24 de ore de la Silverstone în calendarul acestui campionat de curse de minim 12 ore și, în plus, să creeze un mini-calendar de curse de anduranță destinate exclusiv turismelor. Acest mini-campionat a fost deschis weekend-ul trecut de cursa de la Silverstone care, deși nu a impresionat printr-un pluton generos precum vedem la Dubai unde sunt primite și GT-uri, a fost un pas înainte evident față de edițile precedente sub umbrela Britcar.
În ceea ce privește condițiile meteo, acestea au trecut de la unele perfecte pentru o cursă, cu temperaturi de primăvară târzie și un soare care lumina pe un cer lipsit de nori, la unele absolut execrabile, în timpul nopții, când a plouat și a fost ceață. Calificările s-au derulat destul de liniștit, un singur eveniment fiind de menționat: lipsa BMW-ului M3 cu numărul 246 al Team Rollcentre/ABBA care a rămas la boxe după ce i-a cedat transmisia. În frunte, primele trei tururi au fost șterse de organizatori, mașinile având garda la sol sub limita admisă astfel că acele mașini au plecat de la coada claselor din care făceau parte în timp ce BMW-ul Rollcentre a plecat de pe ultima poziție a grilei de start. Deși această postură nu era tocmai cea ideală, britanicii știau că mașina poate ajunge în frunte, cu condiția să nu cedeze din nou transmisia, căci în urmă cu patru ani tot cu acest BMW s-au impus la general.
Previziunile echipei s-au adeverit, BMW-ul vopsit în verde și negru urcând rapid în top 5 la general unde s-a și păstrat, alături de liderii clasei TCR și ai clasei SP-Touring, din care făcea parte. Pe parcursul cursei, liderul clasei D1 (destinată modelelor diesel) s-a infiltrat la rândul său în top 10, precum și liderul clasei A3. Cum modelelor Seat de TCR nu le era impus un timp minim, precum era cazul mașinlor din SP-Touring care nu aveau voie să coboare sub 2:18, acestea au condus ostilitățile în prima parte a cursei. Mai întâi Seat-ul #1 a condus, fiind apoi depășit de cel cu numărul 127 al Team Bleekemolen.
Venirea serii și, implicit, a ploii a fost ca o mană cerească pentru Sebastien Bleekemolen și restul piloților din echipa olandeză. Aceștia au reușit să bifeze stint-uri mult mai rapide față de celelalte două Seat-uri similare care se aflau pe 2 și 3 la general. Astfel, mașina #127 s-a bucurat la jumătatea cursei de un avans de cinci tururi în fața Seat-ului #1 Memac Ogilvy și a Seat-ului Red Camels jordan.nl #303. Printre primii cinci s-a aflat și BMW-ul Rollcentre care a continuat să meargă într-un ritm constant, asta în timp ce mulți alți competitori au căzut pradă condiților meteo. Suprafața de pe secțiunile noi de la Silverstone este oricum destul de alunecoasă, o doză serioasă de apă căzută din ceruri înrăutățind și mai mult situația. Chiar și Honda Civic Type R a celor de la VDS Adventures, o mașină aparent indestructibilă, a abandonat în timpul nopții după ce i-a cedat motorul.
Venirea dimineții a adus și îmbunătățirea vremii, această schimbare fiind prezisă cu succes de echipa Rollcentre care a trecut prima pe slick-uri, câștigând două din cele patru tururi care-i despărțea de Seat-ul echipei Bleekemolen. Celelalte două Seat-uri urmăritoare au mărit și ele ritmul, mașina fruntașă fiind, în primele ore de lumină, chiar cea mai lentă dintre primele patru din clasamentul general.
Richard Neary și Martin Short, fost învingător al cursei cu Rollcentre pentru care pilotează de peste un deceniu, au dus greul în timpul nopții și al dimineții, stint-urile acestea lungi ducând mașina #246 în imediata apropiere a liderului. Cei doi au totalizat împreună 18 ore la volan, Charles Lamb și ”Richard Roberts” fiind ceilalți doi membrii ai echipajului care au condus trei ore fiecare. Este interesant de menționat că sub pseudonimul ”Richard Roberts” s-a ascuns Darren Cox, fostul șef al Nissan Motorsport care nu ratează o oportunite de a participa într-o cursă din când în când, fie și sub un pseudonim. Cox a fost și cel care a adus mașina peste linia de sosire pentru ultima dată la finalul întrecerii. Situația era însă alta la acel moment căci BMW-ul se afla în fruntea clasamentului general după completarea a 512 tururi.
Schimbarea din frunte s-a petrecut în ultimele 5 ore de cursă când, după aproximativ 15 ore la șefia întrecerii, Seat-ul echipei Bleekemolen a început să se târască pe pistă lăsând în urma sa o coloană de fum alb. Motorul a fost cel care a cedat iar echipa a trebuit să se declare învinsă de această cursă, celelalte două Seat-uri, #303 și #1, urcând pe primele poziții la TCR și terminând pe locurile 2 și 3 la general. Pe 4 a venit Peugeot-ul #208 al echipei Altran care s-a impus în clasa A3, toate astea deși a pierdut 35 de minute din cauza unei penalizări. La categoria Cup 1 destinată modelelor BMW M235i s-a impus mașina #154 JJ Racing/Barwell iar la D1 s-a impus BMW-ul 120D al RECY Racing Team care a terminat pe 5 la general. Învingătorii din toate cele șase clasele s-au aflat în top 10 la final.
La A2, lupta s-a dat până la finele cursei, Clio-ul echipei Modena Engineering câștigând cu un avans de sub o secundă în fața mașinii identice înscrise de presenza.eu Racing.
În calendarul seriei de anduranță pentru turisme mai urmează două etape, cea de pe Slovakia Ring de la mijlocul lui iunie și cea de pe Circuit Meppen, din Germania, în septembrie. Ambele etape contează și pentru clasamentul 24H Series, multe turisme bifând și etapele unde se prezintă și categoriile de GT-uri.
Sursă foto: 24H Series
Podiumurile la fiecare clasă aici