Final de sezon dramatic și tensionat pentru turismele românești

Ultima etapă a Campionatului Internațional de Viteză pe Circuit sub egida ACR a tras cortina peste sezonul 2016 printr-o grilă peste care a depășit așteptările și răsturnări de situație, atât în calificări cât și în cursa a doua.

Sergiu Nicolae a fost cel mai rapid pilot la ultima etapă însă nu a câștigat decât prima cursă căci în a doua l-a lăsat mașina la greu
Sergiu Nicolae a fost cel mai rapid pilot al zilei, însă a câștigat doar manșa I, căci în a doua l-a lăsat mașina la greu

După patru etape care s-au înșirat începând cu debutul din martie, weekend-ul trecut s-au decis campionii claselor Logan, Lupo și a clasamentului H1 care reunește ambele categorii și restul modelelor de 1600 cmc. Grila a fost peste așteptări, numărând 17 mașini deși nu toate au și ajuns la start. Este de menționat debutul în turisme și al lui Mihai Costin, șeful echipei Costin Racing alături de care Ștefan Unchiașu a avut parte de multe succese peste Ocean, cum ar fi și victoria de la Sebring din acest an.

Varietatea este cheia - mereu, oriunde
Varietatea este cheia – mereu, oriunde, acum și în România

Antrenamentele libere dădeau un favorit clar în persoana pilotului Willi Motorsport Sergiu Nicolae, acesta coborând până la un 2:03:755, cu peste două secunde mai rapid decât rivalul Ștefan Unchiașu care a pilotat tot un Volkswagen Lupo. A doua sesiune de antrenamente i-a aparținut lui Unchiașu, pilotul mașinii #99 reușind reperul în 2:05:203, cu care l-a surclasat pe Cristian Mangri care a fost al doilea cu un 2:07:238 pentru ToMa Racing.

Chris Mangri, pilotul ToMa Racing, este vice-campionul acestui sezon
Chris Mangri, pilotul ToMa Racing, este vice-campionul acestui sezon

Rezultatul așteptat în calificări – pole în prima cursă pentru Sergiu – nu s-a și întâmplat, o planetară oprind mașina #46 care a reușit să bifeze un singur tur lansat în sesiunea de 15 minute, îndeajuns pentru poziția a șaptea. Astfel, în pole s-a aflat Ștefan Unchiașu grație unui 2:05:475 cu care l-a surclasat pe Virgil Marin care a reușit doar un 2:07:179. Acesta din urmă nu a mai ajuns însă la startul crucial pentru aspirațiile sale de a încheia anul pe 3 la clasă, motorul Lupo-ului său cedând în miezul sesiunii de calificări.

O altă victimă a fost Golf-ul 3 al lui Paul Gusti care a fost oprit din parcursul său de problemele recurente la sistemul electric care l-au bântuit încă din antrenamentele libere. În aceste condiții, Mihai Tomescu a fost al doilea urmat de Cristian Mangri și Alexandros Savin, kartistul aflat la debutul în turisme cu echipa Willi Motorsport tot pe un Lupo ca și cei din fața sa. Prima mașină non-Lupo a fost Citroen-ul Saxo al lui Alin Cristea care a plecat al cincilea.

dsc_0354
O cedare de material costisitoare pentru ambițiile lui Virgil Marin, care a coborât de pe podiumul stagiunii

Startul lansat a fost unul cura,t dar după prima buclă plutonul număra cu două mașini mai puțin după ce Mihai Tomescu a derapat în fața lui Alexandos Savin, acesta din urmă lovind Lupo-ul ToMa Racing. Deși ambii piloți au abandonat din prima manșă, mașinile au fost reparate în timp util pentru a doua cursă. La intrarea în turul secund, Unchiașu era în frunte urmat la o distanță de câteva secunde de Mangri, deja ocupat să se apere de Sergiu Nicolae care a trecut de patru mașini în doar primul tur.

După ce Nicolae l-a surclasat pe Mangri, victoria a devenit o afacere în doi între cei doi coechipieri din Campionatul Internațional de Anduranță, Sergiu având câștig de cauză. Acesta a trecut linia de sosire la patru secunde în fața lui Unchiașu, după ce a reușit un tur-etalon în cursă de 2:03:453, îmbunătățindu-și anteriorul record al weekend-ului înregistrat în FP1. Mangri a ocupat ultima treaptă a podiumului iar Cristea a terminat pe patru în fața primului dintre modelele Dacia Logan, cel cu numărul 47 pilotat de cel mai mare iubitor al circuitului dintre actualii piloți de raliuri – Viorel Ivan. Un alt abandon înregistrat în prima cursă a fost cel al pilotului JMS Franco Casagrande, care a completat doar șase tururi.

Dacia vs Dacia - două modele și gândiri diferite
Dacia vs Dacia – două modele și gândiri diferite. Bannere FRAS la o competiție ACR, o normalizare a raporturilor?

În cursa a doua am avut grilă inversată și start de pe loc, însă asta nu i-a oprit pe Unchiașu și Nicolae să-și continue duelul început în prima cursă. Cei doi s-au distanțat rapid de restul plutonului și s-au depășit reciproc pe durata întregii curse. Sergiu era cel aflat în frunte la intrarea în ultima buclă, însă nu mașina #46 a terminat în frunte căci o planetară a cedat din nou iar Lupo-ul celui mai rapid om de pe pistă nu a putut termina cursa care a fost câștigată de Unchiașu. În urma acestuia au terminat Mangri și debutantul Alexandros Savin, în timp ce Ivan s-a impus din nou la Logan Cup.

În urma acestor rezultate cumulate din cele două manșe, Ștefan Unchiașu a câștigat etapa finală a Cupei Lupo și a clasamentului combinat H1, cu un avans de patru puncte în fața lui Cristian Mangri și Sergiu Nicolae. Învingătorul Cupei Logan a fost Viorel Ivan care l-a devansat cu patru puncte pe Andrei Tomescu, pilotul JMS fiind urmat de Sorin Popescu și Andrew Prelea în ultima etapă.

Totuși, titlul la clasa Lupo era demult acontat de Bianca Anton, cea care în primele 8 curse ale anului obținuse 7 victorii și un loc secund. Singurul care i-a răpit o victorie a fost Fabrizio Broggi, pilot ce se pregătește de un asalt internațional în anduranță anul viitor, alături de Nicolae și Unchiașu. Din păcate, italianul s-a accidentat pe circuitul de la Jerez într-un antrenament moto și a ratat ocazia de a se lupta pentru locul al treilea la general, terminând astfel stagiunea pe 6. Podiumul anului la Lupo a fost astfel completat de Cristian Mangri, cel care a urcat de opt ori pe podium din 10 starturi, și de coechipierul acestuia, Mihai Tomescu. Cele cinci puncte obținute de Tomescu în manșa finală l-au ajutat să treacă de Virgil Marin într-un campionat în care, așa cum trebuie, toate rezultatele se socotesc!

La clasa Logan am avut o situație atipică: Theodoros Perimenis părea să defileze în campionat, cu 5 victorii în primele 6 starturi, însă acesta nu s-a mai prezentat la etapele din septembrie și noiembrie, iar coechipierul său Sorin Popescu a preluat ștafeta pentru Exelixis și a devenit campion cu 5 puncte avans. Al treilea s-a clasat tânărul kartist Andrei Tomescu, venit în CIVC abia din runda a treia. Doar campionul s-a prezentat la toate etapele, în timp ce la Lupo am avut trei piloți full-time. Doar 4 așadar dintr-un total de 26.

Clasamentele finale din 2016 pot fi consultate aici.

După modul în care s-a terminat acest sezon, cu o grilă de 17 mașini, aproape de recordul all-time de participare, ne așteptăm ca 2017 să fie un an și mai bun pentru turismele românești odată ce și mai multe echipe își prepară mașinile recunoscând potențialul circuitului care nu merită nicicum să fie pe o treaptă inferioară în raport cu disciplinele cu continuitate, anume coasta și raliurile.

Competiție pe teren sau pe circuit? Uneori, ambele...
Competiție pe teren sau pe circuit? Uneori, ambele…