Mecanicii Endurance Team Romania au câștigat cursa de 3 săptămâni pentru repararea Ginettei după Barcelona, iar astfel echipajul s-a putut impune în manșa de 3 ore de pe Motor Park.
Background
După inaugurarea complexului Motor Park de la Adâncata, în 2015 am avut prima ediție a campionatului autohton de turisme, cu două clase monomarcă, Lupo și Logan. Spre deosebire de raliuri și coastă, fruntașii nu au rămas în competiția internă pentru a confisca cupele și titlurile stagnând, ci au făcut pasul următor. În toamna lui 2016, vicecampionul de la Logan (Sergiu Nicolae) a debutat în seria europeană GT4 pe Hungaroring, fiind apoi însoțit în etapa următoare (la Zandvoort) de către campionul clasei Lupo, Eduard Anton. 2017 a adus o dezvoltare frumoasă pentru programele celor doi: Nicolae s-a asociat cu alți doi învingători din cupa Lupo și au pus bazele Endurance Team Romania, iar Eduard Anton a fost printre cei mai puternici concurenți de la clasa Am din aceeași serie GT4 europeană, înregistrând și un succes pe Red Bull Ring în această vară. Mai mult, alături de Eduard a evoluat și sora sa, Bianca, cea care se impunea în 2016 în seria autohtonă de turisme.
În tot acest timp, continuitatea turismelor în România a fost dublată și de avântul luat de cursele mai lungi, de anduranță. Cupa Loctite din toamna lui 2015 a fost bine primită, așa că anul următor a adus un campionat de profil, cu trei etape în lungime de 2, 3 și 4 ore. Formatul a prins, așa că s-a repetat și în sezonul actual. Weekendul recent încheiat a găzduit așadar cea de-a doua cursă din 2017 și a șasea din istoria întrecerilor de anduranță de pe Motor Park. Subsemnatul a rulat în primele două runde de două ore și, pentru al treilea an la rând, a avut ocazia să-și aștearnă impresiile dintr-o postură first person, nu de pe margine, luând exemplul lui Darius Petre (karting) sau Radu Gurămultă (raliuri).
Endurance Team Romania a concurat în prima parte a anului cu o Toyota GT86 ce arbora culorile naționale. Aceasta a fost văzută la debutul internațional al echipei conduse de Viorel Nicolae, în cursa de 12 ore de la Mugello din cadrul 24h Series Hankook. Ulterior, mașina a fost adusă și pe grila primei etape din RES, Sergiu Nicolae reușind un loc secund pe Motor Park la finele celor două ore. În iulie, ETR a vizitat din nou Italia, pentru alte 12 ore de luptă la Imola, iar toamna a adus un upgrade la Ginetta G50 GT4, cu care aceștia s-au prezentat pentru prima oară într-o cursă de 24 de ore, pe Circuit de Catalunya-Barcelona. Evoluția s-a încheiat prematur din pricina unui accident, care a pus în pericol prezența la Adâncata după doar trei săptămâni. Din fericire, chiar în dimineața concursului au fost finalizate reparațiile, iar emoțiile mecanicilor s-au risipit odată cu completarea celor 180 de minute în regim de cursă.
Aquila Synergy, pentru prima oară pe Motor Park
Un alt program internațional al unui pilot român în 2017 a fost inițiat la Timișoara. Fostul campion din karting, Leonard Borlovan, a primit la 16 ani șansa debutului în automobilism pe un prototip Aquila Synergy. Construcția danezului Dan Suenson este foarte potrivită pentru o tranziție din karting, iar Borlovan a arătat cât de facilă este adaptarea la un asemenea model, reușind să atace podiumul încă de la prima prezență pe Padborg Park, în țara de origine a fabricantului, unde are loc o cupă monomarcă. Ulterior, românul a rulat cu Aquila în deschiderea cursei de 1000km de la Palanga (Lituania), iar în această toamnă va încheia sezonul cu o nouă prezență la Padborg. Între timp, a venit momentul să descopere și circuitul din țara noastră cu ocazia etapei a doua din RES.
Willi Motorsport, clubul ce organizează întrecerile de anduranță din România, are bunul obicei de a oferi doritorilor prilejul unor teste suplimentare în ziua de sâmbătă, când are loc un track day public. Duminica, programul este mai condensat: două antrenamente de jumătate de oră și o sesiune de calificări de 20 de minute înainte de prânz, apoi cursa propriu-zisă. Aproape toate echipajele au profitat de această oportunitatea zilei de teste, inclusiv autorul acestor rânduri, care a evaluat cele trei modele Lupo, validând alegerea echipei BADI pentru a doua zi, apoi a avut o primă experiență cu Aquila Synergy.
Prototipul s-a dovedit prietenos, reactiv la schimbările de direcție și… răcoritor, spre deosebire de turismele închise! Faptul că are mai puțin de 100CP este compensat de greutatea foarte redusă a mașinii (81CP/380kg=214CP/tonă). Kilogramele pilotului devin așadar importante în context, acest aspect fiind familiar absolvenților din karting, însă mai mult contează să capeți încredere la bord. Timpii săi pe Motor Park sunt comparabili cu un Lupo 1.6 GTI, dar modul în care se compun e complet diferit: tot ce pierde Aquila pe liniile drepte din cauza deficitului de putere se recuperează prin frânări foarte târzii și viteze ridicate de parcurgere a virajelor.
Într-un mediu hiper-competitiv, prezența unui asemenea model alături de turisme ar putea implica un grad de pericol, însă organizatorii au luat toate măsurile de precauție pentru a evita asemenea situații, căci într-un duel echilibrat, Aquila ar fi trebuit să replice în mod riscant pe viraje pentru a contracara fiecare atac pe palierele de mare viteză. Acest inconvenient ar putea fi adresat dacă interesul kartiștilor s-ar concretiza într-o eventuală cupă monomarcă în sud-estul Europei, cu baza la Motor Park.
Cursa
Motorsportul românesc își păstrează caracterul imobil și anacronic, fapt ilustrat de ambiția unor concurenți de a se expune la riscurile inerente ale vitezei în coastă chiar și atunci când a apărut alternativa cea mai populară pe plan universal: circuitul. Astfel, este regretabil faptul că modele performante, precum Radical RXC sau Seat Leon TCR (cu T de la turisme, desigur!) au sfârșit în decorul de la Câmpulung, cu daune considerabile, în preziua etapei de anduranță. Prototipul sus-menționat este autorul unor timpi respectabili în regim de time attack pe Motor Park, însă niciodată nu a fost văzut în competițiile pe distanțe lungi, la bătaie cu celălalt Radical SR3 RS existent în țara noastră.
Podiumul de la finele manșei de 3 ore a reunit echipaje trecute prin diverse emoții. Ginetta G50 GT4 înscrisă de Endurance Team Romania a avut o oprire neprogramată, la fel ca urmăritorii de la ToMa Racing, care au uzat excesiv pneul stânga față. Nici gruparea clasată pe poziția a treia nu a avut parcursul ideal, din pricina unei realimentări problematice. Într-un fel, toate aceste întâmplări sunt inerente în asemenea întreceri, în care piloții trebuie nu doar să mențină un nivel ridicat al timpilor, ci să se concentreze și pe menajarea materialului tehnic pentru a putea ajunge la sosire.
Borna celor trei ore nu a putut fi atinsă de către prototipul Aquila (cedare a unei planetare după o oră de concurs) și de Logan-urile înscrise de Exelixis Motorsport. În schimb, Daciile perechilor Ivan/Velicu și Carcea/Zachia au purtat un duel strâns, tinerii din al doilea echipaj fiind impresionați de determinarea veteranului din campionatul național de raliuri, care a scos și ultima fărâmă de performanță din Loganul său.
Podiumul etapei:
- Endurance Team Romania – Ginetta G50 GT4 – Fabrizio Broggi, Ștefan Unchiașu, Sergiu Nicolae;
- ToMa Racing – Porsche Cayman S – Mihai Tomescu, Cristian Mangri;
- BADI – Volkswagen Lupo 1.6 GTI – Bianca Anton, Eduard Anton, Alexandru Șiclovan.
Următoarea etapă va avea loc peste trei săptămâni, în weekendul 14-15 octombrie. Va fi o cursă de 4 ore ce va trage cortina asupra stagiunii de anduranță ACR, în care-i vom putea vedea din nou la lucru pe reprezentanții noștri internaționali.