NM Racing au reușit să se impună cu a lor Ginetta de categorie SP3-GT4 chiar la debutul în 24H Touring Car Endurance Series pe circuitului Barcelona-Catalunya. E prima cursă din această stagiune în care nu a avut câștig de cauză un model din clasa TCR.
Care categorie va da învingătorul? Rareori ne este dat un raport atât de echilibrat între două clase distincte care-și dispută o victorie la general într-o cursă de anduranță. Sigur că sunt excepții de tip Petit Le Mans 2015, când un GT a învins prototipurile, sau ceea ce era să se întâmple la Le Mans anul acesta cu un P2 aproape de o realizare istorică, dar în 24hTCES chiar s-a căutat o formulă 50/50 în care modele TCR și GT4 să meargă cot la cot. Un mic plus de viteză pentru unii, balansat prin alocarea de benzină, care-și spune cuvântul în campionatele Creventic mai mult ca oricând, date fiind realimentările ”stradale”, la pompe cu debit convențional.
Ivan Pareras a reușit cel mai bun timp în calificări, 1:57.241, pentru NM Racing, cu 0,254 secunde mai rapid decât Seat-ul TCR Red Camels de pe poziția a doua. Ginetta CWS a stat pentru o bună bucată de vreme pe 2, însă a căzut pe final de sesiune pe poziția a treia în timp ce o altă mașină de TCR a completat linia a doua a grilei de start. Endurance Team Romania, aflată la primul start într-o cursă de 24 de ore (și primul start pentru o echipă românească, nu un efort înscris în numele unei anumite persoane), a luat startul de pe poziția a 35-a dintr-un total de 40 de mașini aflate la start.
Startul nu a fost lipsit de incidente, liderii din ierarhia SP3-GT4, #178 CWS, primind o lovitură care a trimis mașina lui Colin White la boxe pentru reparații îndelungate. În ciuda acestui fapt, după scurgerea primelor patru ore, Ginetta era pe poziția a doua în această categori,e în urma mașinii identice a NM Racing care ocupa însă poziția a doua la general. În fața echipajului pornit din pole era – cu 20 de ore rămase – Team Bleekemolen cu al lor Seat. Monlau Competicion, liderii clasei TCR în campionat, ocupau ultima treaptă a podiumului cu alte două Seat-uri (NKPP, care au și condus la general în ora a treia, și Bas Koeten Racing by Kawasaki) completând top 5-ul.
Implicați în incidentul cu CWS a fost și Leon-ul Red Camels care a pierdut 15 minute la boxe, singura consolare fiind că acest acroșaj a venit chiar la începutul întrecerii. EST 1 Racing s-au aflat la acel punct pe poziția a treia la SP3-GT4 cu Cayman-ul #981 după ce mașina a urcat chiar până în frunte în prima oră. Un alt fost ocupant al primei poziții, Vantage-ul Stratton Motorsport, s-a aflat într-o situație ingrată. Avansul lor de 35 de secunde s-a transformat într-o pierdere de dimensiuni mari din cauza unor probleme electrice apărute din senin.
BMW-ul 120D Recy Racing Team s-a aflat la vârful clasei A2 după patru ore în timp ce o Honda a Synchro Motorsport era prima în A3. Modele Seat, BMW și Renault se aflau în urmărirea liderilor în ambele categorii în timp ce, la CUP1, doar două BMW-uri M235i Cup s-au aflat la start, cel al Team DUWO Racing fiind mai bine clasat.
După scurgerea a alte 20 de ore se numărau supraviețuitorii, nu puțini venind la sosire după „pauze” îndelungate la boxe. NM Racing a fost prima mașină care a trecut linia de sosire, învingând astfel la debut cu echipajul Nikolay Dmitriev/Maxime Guillemat/Marc de Fulgencio/Ivan Pareras/Nil Montserrat – câțiva venind prin filiera din karting a NM Racing. Echipa spaniolă a completat 643 de tururi al circuitului „de casă” pentru a se impune la prima participare în această serie.
CWS Racing au terminat pe poziția secundă la clasă, Ginetta G55 #178 terminând la două bucle în fața Cayman-ului EST 1 #981 în ciuda unor probleme la pompa de benzină care au venit după pierderea de timp inițială ca urmare a incidentului menționat anterior. Prin comparație, EST 1 au pierdut timp doar din cauza unei pene. Aston-Martin-ul Stratton pilotat de fostul campion al clasei GTE-Am din WEC, Stuart Hall, nu a mai putut reveni după ce a întâmpinat probleme la sistemul electric, pierderea cumulându-se la 25 de tururi!
Echipajele de pe locurile 2 și 3 la SP3-GT4 nu s-au aflat, însă, pe podiumul clasamentului general, această „onoare” fiind apanajul unor colective pe modele din clasa TCR. Team Bleekemolen a terminat pe locul secund, în același tur cu NM Racing. Monlau Competicion și-au fortificat poziția de lideri ai clasamentului prin clasarea pe poziția a treia în timp ce un alt Seat, #155 Bas Koeten by Kawasaki, a completat podiumul de la TCR după ce a trecut linia de sosire pe poziția a patra. Un alt echipaj al aceleiași echipe a venit pe cinci (toate în fața mașinilor CWS și EST 1 de la SP3-GT4). Pe pozițiile 8-9 la general au terminat două Audi-uri RS3 LMS (Pit Lane Competizioni și Bonk Motorsport care au ocupat și locurile 4-5 în clasa lor). Red Camels a terminat abia pe locul 10, pierzând timp prețios chiar în ultima oră din cauza unei probleme la suspensie.
Endurance Team Romania, care a concurat la categoria care a dat și învingătorul, SP3-GT4, a avut parte de o cursă dificilă. În urma problemelor la ambreiaj apărute în antrenamente, acesta a fost înlocuit pentru ziua cursei, ceea ce a încetinit fiecare oprire la boxe. Mașina a trebuit să fie împinsă la fiecare plecare de pe loc. După trei ore și jumătate, transmisia a dat apoi un semn de slăbiciune când mașina s-a blocat în viteza a patra și alte patru ore au trecut până când s-a detectat cauza de ordin electric, fiind schimbată totodată și pompa de benzină. Pe înserat, Sergiu Nicolae a stabilit cel mai rapid tur al Ginettei G50, iar Fabrizio Broggi a efectuat un stint prelungit la lumina farurilor. Tot efortul pentru a păstra mașina în concurs a fost năruit de un accident venit în ora a zecea. Mașina a suferit pagube serioase la partea posterioară, fiind elemente pe care echipa nu se aștepta să le înlocuiască, astfel că nu a adus altele de schimb. Asta a dus la abandonul echipajului #446 (Nicolae/Unchiașu/Broggi/Mantovani/Costin).
Mai jos, Synchro Motorsport s-au impus cu a lor Honda Civic Type R la A3, în ciuda cedării turbinei. Malti Competition (Seat Supercopa #128) au terminat pe poziția secundă în fața BMW-ului 330D Team Autosport de Jong care a sperat la o clasare mai bună înaintea unor probleme la suspensie. Echipa bătrânului Cor Euser s-a folosit de anii de experiență ai șefului echipei pentru a reveni în ciuda întârzierilor din prima parte a cursei și a se impune la A2. BMW-ul 120D #71 i-a luat fața Clio-ului Alders Motorsport #180 care a profitat de abandonul modelului similar #168 Spirit Racing, care a abandonat în frunte spre final. Tot din frunte s-a retras și BMW-ul Recy Racing în timpul nopții. DUWO Racing, între timp, s-a impus la CUP1 în ciuda faptului că BMW-ul lor s-a oprit într-un nor de fum cu o oră înainte de final. Chiar și așa, QSR Racingschool nu a putut recupera cele 85 de tururi pierdute după cedarea servodirecției, astfel că au trebuit să se mulțumească cu poziția secundă în această categorie anemică (dar continuă să conducă în clasamentul la fel de anemic).
Următoarea etapă din 24H TCES va trage și cortina peste prima stagiune din istoria acestei serii și va avea loc în weekend-ul 6-8 octombrie la Spa Francorchamps unde cursa se va întinde pe durata a 12 ore.
Sursă foto: 24H Series