Seria monomarcă i-a adus pe tinerii aspiranți pe unicul circuit de viteză din România, iar corelarea cu calendarul Campionatului Național de Turisme a fost deosebit de oportună.
Cele patru etape programate anul acesta în cadrul Smart Driving Series adresează tocmai acele chestiuni delicate pe care le reperam în CN de turisme. Pe de o parte, este nevoie de varietate a traseelor. Dat fiind că în 2015 nu dispunem decât de un singur circuit, a trebuit să se recurgă la etapa de la Serres, un traseu pe care românii aleargă adesea, cu predilecție în cursele pe două roți. În plus, este nevoie de etape urbane, pentru ca publicul să fie atras în număr mare. 25 de ani de pauză sunt un handicap dificil și reînnodarea tradiției curselor de circuit este un demers grandios, pe care toți cei prezenți weekendul trecut pe Motorpark România sunt dispuși să-l susțină.
Mărturisesc că improvizarea unui traseu într-o parcare nu este tocmai ceea ce aștept de la un circuit urban, însă și titluri din Formula 1 s-au decis prin parcările din Las Vegas. Tocmai de aceea, așteptam etapa secundă a Smart Driving Series, care-i aducea pe aspiranți acolo unde sperăm cu toții să-i vedem într-o lungă carieră: pe circuit.
Cele două avantaje capitale ale seriei susținute de APAN Motors sunt reprezentate de calitatea instructajului oferit de către nume grele ale pilotajului din România, precum Mihai Beldie, Lucian Rădut, Ovidiu Zaberca sau Lucien Hora. Să fii pilot competent nu implică neapărat și un talent didactic, chiar dacă mai toți piloții cu pretenții din CN de Raliuri s-au simțit datori să-și înființeze școli de pilotaj. Instructorii aleși de SDS au această componentă empatică bine dezvoltată, motiv pentru care câștigul valoric al participanților este notabil.
Al doilea argument în favoarea acestei competiții este timpul generos petrecut pe pistă. Cu 11 sesiuni de antrenamente, două de calificări și două manșe de concurs, pachetul Smart Driving oferă suficiente ”probe practice” pentru ca de vineri dimineață până la festivitatea de premiere de duminică fiecare pilot să fie convins de propriul său progres.
La polul opus se află momentan tatonările referitoare la formatul competițional, care continuă să evite esența curselor de circuit, chiar și atunci când se dispută în cadrul oportun. Chiar dacă sunt perfect de acord că lucrurile trebuie făcute pe rând și că e important să pui bazele unui pilotaj corect, atât piloții, cât și spectatorii, sunt privați de o cursă în sine. Încă din karting, tehnica individuală și ceea ce se numește racecraft se împletesc și se dezvoltă concomitent.
Până la urmă, e vorba de viziune pe termen mediu și lung: ce se dorește a forma prin Smart Driving Series? Aparent, niște specialiști ai calificărilor. Cursele de la Logan și Lupo, desfășurate sub ochii concurenților din SDS au evidențiat duritatea turismelor, un sport în care rareori apuci să înșiri cele mai rapide tururi de care ești capabil, însă îți dezvolți pilotajul defensiv, arta de a fi rapid cu ochii mereu în oglinzi, știința depășirilor.
Însă dacă este să ne rezumăm la ceea ce s-a desfășurat efectiv în cadrul etapei a doua, am avut timpi foarte competitivi la bordul modelelor 228i, atât la categoria Gentleman (4 concurenți), unde Vlad Morar s-a impus în fața lui Ciprian Axinte și Marian Ene, cât și la Juniori (10 concurenți), unde Alexandru Grădinaru a obținut victoria, devansându-i pe Denis Dogoter și Alen Gurău. Remarcăm și o primă prezență feminină, Ana Maria Calea, care ar putea să-i urmeze pașii Biancăi Anton, pretendentă la titlul Cupei Lupo în acest an.
Sperăm ca pasiunea insuflată de această competiție să-i readucă pe acești tineri anul viitor pe Motorpark România, în cadrul Campionatului Național de Turisme. Iar dacă diferența de putere dintre cei 245 CP ai modelului BMW și un Logan/Lupo nu-i satisface, ar putea fi baza pentru o clasă Open, de care seria națională are atât de multă nevoie.