24H Series: Endurance Team Romania își atinge obiectivele la Mugello

Endurance Team Romania a participat weekend-ul trecut în prima sa cursă din cadrul 24H Series, cele 12h de la Mugello, reușind să bifeze ținta principală de a termina cursa, peste care s-a adăugat și o clasare pe podiumul clasei A2.

Sfârșitul săptămânii trecute a consemnat o premieră istorică pentru motorsport-ul românesc, Endurance Team Romania fiind prima echipă autohtonă care a concurat într-un campionat internațional. Este vorba de 24H Series, campionat ce organizează de peste un deceniu curse de anduranță, întrecerea de la Mugello contând ca etapă secundă a actualei stagiuni. Echipa formată din Mihai Costin, Ștefan Unchiașu, Sergiu Nicolae și Fabrizio Broggi a concurat pe Toyota GT86 CS-V3 pregătită de gruparea Willi Motorsport, mașina fiind înscrisă în clasa A2.

Primul contact cu pista pentru ETR si a lor Toyota a avut loc in FP-ul de vineri
Primul contact cu pista pentru ETR si a lor Toyota a avut loc in FP-ul de vineri

Drumul către atingerea țintei vizate de români nu a fost însă simplu – sau scurt. Endurance Team Romania a ajuns la Mugello, traseu care găzduiește anual și etapa din MotoGP, încă de la începutul săptămânii trecute. Aceștia și-au poziționat ,,baza’’ în paddock, flancați de camioanele mari ale echipelor cu care au împărțit garajul #18, anume SPS-Automotive și Grasser Racing. Astfel, micuța GT-86 a românilor s-a bucurat de compania a două Mercedes-uri AMG GT3 și a unui Huracan GT3 – la câteva boxe distanță de adversarii direcți din clasa A2.

Acțiunea pe pistă a început oficial abia joi când organizatorii (olandezii de la Creventic) au oferit șansa tuturor nou-veniților de a parcurge o serie de tururi cu mașina personală la o viteză redusă pentru a începe aclimatizarea cu sinuosul traseu din Toscana. Echipa românească a decis să profite de această ocazie, acestea fiind și singurele tururi de pistă făcute de piloții echipei pe circuit în ziua de deschidere, după ce s-a decis să se sară peste cele două sesiuni de antrenamente private care au umplut restul programului.

Traficul - eternul inamic pentru ritm
Traficul – eternul inamic pentru ritm

În aceste condiții, debutul propriu-zis al mașinii pe circuit a avut loc abia vineri când, de dimineață, s-a ținut singura sesiune de antrenamente deschisă tuturor. Cele 90 de minute au fost o primă ocazie pentru cvartetul de piloți de a învață pista, un proces făcut dificil de numărul mașinilor mai rapide cu care au împărțit traseul și de incidentele ce au atras neutralizări temporare cu Code 60. Acest element a fost în sinea să o premieră pentru piloții Endurance Team Romania care, deși cu multe curse la activ în multiple campionate, atât europene cât și americane, nu s-au mai întâlnit până acum cu provocarea diferențelor mari de viteză dintre GT-urile de top și turisme.

Parcursul nu a fost unul ușor dar timpii rapizi au început să vină, Sergiu Nicolae reușind pentru moment, în calificări, să pună mașina pe poziția secundă la clasă, în față campionilor din 2016 – Stanco&Tanner Motorsport. În cele din urmă, după 60 de minute de calificări în care toți cei patru piloți au bifat măcar un tur rapid de circuit, Toyota Endurance Team Romania a plecat de pe poziția a treia la A2, respectiv locul 45 la general. Rezultatul din calificări trebuie pus în contextul în care ETR a concurat cu mașină cea mai grea și cu puterea cea mai redusă din clasa sa, lucru care a contat în exercițiul pe un tur unde etalonul formațiunii a fost Sergiu Nicolae cu un 2:18.188.

Duelul Clio - GT-86 a fost savurat la startul segmentului al doilea
Duelul Clio – GT-86 a fost savurat la startul segmentului al doilea

În aceeași zi de vineri s-a ținut și primul segment al cursei care a totalizat patru ore, celelalte opt disputându-se sâmbătă (din considerente de prag sonor în regiune). Startul în prima parte a fost apanajul lui Ștefan Unchiașu care, după un stint de două ore, care a venit apoi pentru o realimentare și i-a predat comenzile lui Fabrizio Broggi. Italianul a pilotat următoarea oră și jumătate, apoi în ultimele 30 de minte i-a venit rândul lui Mihai Costin. Cei trei s-au ținut departe de probleme și penalizări, lucru de menționat din cauza multitudinii de neutralizări prin Code 60 pe parcursul cărora piloții trebuiau să controleze viteza în lipsa unui limitator deja instalat.

Din nefericire, diferența de ritm dintre Clio-ul Stanco&Tanner și cel al ETR a fost vizibilă, la finele primelor patru ore, Toyota GT86 CS-V3 cu numărul 173 acuzând deja un handicap de cinci tururi. Trebuie spus că, la acel moment, Clio-ul campion în 2016 se afla chiar în fața Peugeot-ului care impusese ritmul în calificări (cu un tur-etalon cu aproape 10 secunde sub mașina Stanco&Tanner). Rocada între cele două mașini franceze s-a produs după 3 ore și jumătate, când modelul Peugeot a stat la boxe timp de 12 minute pentru a remedia o defecțiune.

Ostilitățile s-au reluat după o noapte în care nu s-a putut lucra asupra mașinilor (parc ferme). Sâmbătă dimineața, vremea era total diferită, cerul însorit fiind înlocuit de un plafon dens de nori. De această dată, primul la volan a fost Sergiu Nicolae care a coborât sub reperul celor patru ore de vineri (2:17:251). Astfel, Nicolae a coborât sub 2:15, după ce a trecut la start de Clio-ul Stanco&Tanner printr-o frumoasă manevră pe exteriorul primului viraj, chiar sub ochii noștri.

Code 60-urile au fost una din sursele din care ETR a pierdut timp
Code 60-urile au fost una din sursele din care ETR a pierdut timp, din cauza lipsei limitatorului

Timpul cel mai bun al echipei românești a fost un 2:14:655 în al treilea tur după start (înainte ca GT3-urile să vină din urmă), însă ritmul cvartetului a fost cel mai adesea departe de acest etalon – ajungând până la 2:30 în orele ce au urmat. Echipa a efectuat fără greșeală opririle la boxe și în a doua parte a cursei, deși cu o oarecare lipsă de agilitate, dată de lipsă de antrenament în acest sens. Totuși, o penalizare infimă (14 secunde) a fost primită de ETR, mai precis pentru depășirea vitezei maxime sub un Code 60 în ora a cincea de concurs.

Alte probleme au mai fost semnalate pe parcursul cursei de Mihai Costin și Ștefan Unchiașu, ambii acuzând pierderi de putere pe parcursul schimburilor lor – acesta fiind unul din factorii care a scos echipa din calculele luptei pentru poziția secundă la categoria A2. Team managerul Viorel Nicolae a subliniat faptul că șansa a fost de partea românilor, căci o problemă cu o plăcuță de frână blocată s-a rezolvat de la sine după câteva tururi.

Cum Peugeot-ul RCZ al danezilor de la Eva Solo/K-Rjaser a fost net superior, acesta a surmontat facil problema de vineri și a sprintat către o victorie facilă la clasă La șapte tururi în urmă a venit Clio-ul Stanco&Tanner și la alte opt, după un total de 262 de tururi parcurse, Toyota ETR. Așadar, sosirea a echivalat cu un podium la prima participare, care face mult bine structurii debutante.

IMG_2393
Intreg colectivul e mândru de rezultat

După această participare încununată cu succes, echipa a asigurat că se va continua participarea în întrecerile Creventic, bucuroasă și de acoperirea mediatică a broadcasterilor cursei.

Rezultat final 12h Mugello

DailySportsCar menționează participarea românească

Raportul de cursă de pe Motorsport.com amintește de ETR

Francezii sunt mari fani ai întrecerilor de anduranță și au vorbit despre Toyota