La finele unui an de pionierat în exploatarea circuitului MotorPark, piloții și-au dat întâlnire la final de toamnă pentru un exercițiu încheiat cu succes – prima cursă de anduranță din țara noastră.
Cu o bază de mașini de concurs formată din efectivele participante în Campionatul Național de Turisme la clasele Lupo și Logan, asamblarea unui entry list devenea doar o chestiune de coloratură, scopul declarat al organizatorilor fiind de a încuraja diversitatea pe pistă. A urmat o cursă curată, într-un mediu prietenos, iar pasul firesc va fi o serie națională de anduranță în 2016. Însă ce-am avut la Cupa Loctite?
SR3, ca peștele în apă
În mod firesc, deja existentul Radical SR3 nu putea lipsi de la o competiție croită parcă pentru un asemenea model. Chestiunea învingătorului nu se mai punea, odată ce s-a confirmat că nu va fi la start vreun model extrem de puternic de la time attack, precum cele două Ferrari. Sergiu Nicolae și Ștefan Unchiașu au completat 56 de tururi în două ore, fără a întâmpina vreo problemă. Cea mai mare provocare a fost traficul, în condițiile în care prototipul se bucura de un ritm superior cu aproape 15 secunde față de cele mai rapide mașini cu care împărțea pista.
Lupo și Logan, împreună pe circuit
După ce niciodată nu s-a ajuns la un efectiv de 10 mașini la vreuna dintre clasele monomarcă în cele șase etape de turisme disputate în acest an, am înaintat ideea ca ambele clase să concureze simultan, formând o grilă mai numeroasă. Acest lucru nu s-a realizat, din păcate, în pofida faptului că diferențele de 4-5 secunde pe tur dintre mașini sunt mult mai mici decât TC1 și TC2 în ETCC, de exemplu. Abia acum, la anduranță, am avut dueluri între cele patru Lupo și trei Loganuri.
O etapă de turisme nu ține mai mult de jumătate de oră, așa că pentru echipele angrenate la anduranță pe modelele de la cele două clase monomarcă rămâneau niște necunoscute. Cele trei Loganuri ale JMS Performance au rulat fără probleme, în timp ce toate cele patru modele Lupo înscrise au suferit, fie cu frânele (2), fie cu cutia de viteze standard (2). Însă proba anduranței nu e doar pentru piloți, ci și pentru mecanici, iar aceștia au putut remedia în timp util problemele cu frânele, respectivele mașini reintrând în cursă. Cu timpul, și mecanicii vor perfecta schimburi de componente contra cronometru și calitatea muncii acestora va progresa în același ritm cu cea a piloților, a comisarilor sau a oficialilor.
Un pas spre normalitate între discipline
Sezonul a început cu numeroase critici la adresa circuitului, venite de la oameni angajați în sfera raliurilor. Majoritatea emitea judecăți fără să fi ajuns vreodată la fața locului, iar acuzele de periculozitate nu s-au materializat în competițiile auto disputate în 2015. Raul Badiu a fost primul pilot de raliuri care s-a prezentat la start în turisme, atât pe Lupo, cât și pe Logan. Astfel, n-a fost o surpriză să-l vedem și de această dată la start pe același Logan pregătit de JMS Performance cu care concurase și în ultima etapă de turisme, cu o săptămână înainte.
Prezența lui George Grigorescu pe un alt model Logan a fost însă un gest cu însemnătate, dată fiind postura sa de lider de opinie în rândul generației tinere de la Cupa Logan din raliuri. Din păcate, un alt showman de raliuri care a încercat marea cu degetul și pe circuit, Vali Porcișteanu, nu a venit la această cursă. Însă tot am avut parte de ”nebuni frumoși” de la școala de drift a lui Sorin Ene, BMW-ul E36 fiind învingător detașat la impresia artistică grație ieșirilor de-a latul. Old habits die hard.
O altă serie pe care o criticasem în trecut că nu oferă tinerilor și ocazia de a se duela simultan pe pistă este Smart Driving Series. În sfârșit, am văzut BMW-ul 228i implicat în dispute aprige, cu echipajul Drăgan/Rosiu gata să facă schimb de vopsea cu rivalii. Și celelalte modele ale școlii lui Andrea Fogliazza sunt așteptate în 2016 la anduranță.
Tot din CNR a venit la start și un echipaj din Cupa Suzuki, format din Alex Ardelean și Horațiu Baltador. Deloc străini de circuitul pe care au mai venit în trecut la teste, aceștia s-au clasat pe locul secund la general și așteptăm ca și alte echipaje pe modele Swift să urmeze exemplul, într-un demers care are o logică în zona balcanică, unde Cupa Suzuki Swift Ungaria este una dintre cele mai puternice serii de turisme, la care piloții români ar putea accede facil prin prisma costurilor accesibile.
Amatorii sunt bineveniți
Pentru a încuraja participarea la această primă anduranță, s-a decis să se facă rabat de la obligativitatea unui rollbar, cu alte cuvinte orice mașină cu ITP valabil putea să se dezlănțuie pe circuit. Temerile că un val de șoferi neexperimentați vor lua cu asalt evenimentul au fost nefondate și cei cei au răspuns prezent s-au achitat perfect de sarcină. Daunele rezultate în urma cursei s-au datorat problemelor mecanice, nu contactelor de pe pistă.
Weekendul programase în ziua de sâmbătă și o etapă din CN de autoslalom, tocmai genul de serie în care orgoliile sunt lăsate deoparte și atmosfera amicală produce un climat benefic disputei sportive. Am întâlnit pasionați în adevăratul sens al cuvântului, oameni care se ajută între ei și fac mult bine ramurii insuficient promovate. Tocmai din acest motiv, asocierea dintre autoslalom și anduranță într-un calendar pe 2016 ar putea fi benefică din punct de vedere mediatic și sportiv.
Demonstrații cu monoposturi
Avem motociclism viteză, turisme, time attack și anduranță la Motor Park. Este momentul ca și cea mai populară formă de automobilism, cursele de monoposturi, să facă primii pași (și primele tururi) în România. Într-un alt gest simbolic, trei generații ale familiei Dumitrescu au venit duminică la circuit, iar Andrei a efectuat câteva tururi la volanul monopostului Tatuus cu motor de 3 litri sub ochii legendarului său bunic, Marin.
Eduard Anton, angrenat în cupa de anduranță pe un Lupo, a sărit pentru 20 de minute în monopostul de Formula Renault 2.0 pe care l-a descoperit și de care s-a atașat emoțional sora sa, Bianca. Iar dacă tot am ajuns la domnișoara care a terminat stagiunea de turisme pe locul secund la clasa Lupo, pe fondul accidentării suferite recent a trebuit să absenteze de la anduranță. Totuși, a primit premiul de consolare al pilotării mașinii de siguranță.
Antanta cordială auto-moto
Nu doar diversele ramuri din automobilism au fost reprezentate la anduranța de final de an, ci și exponenții curselor pe două roți. Bogdan Minciună (MRM) și-a asumat promovarea evenimentului și a adunat un echipaj de motocicliști, provocându-i să piloteze un Lupo pe Virgil Marin sau Emil Drăghici. Mintea ne fuge instinctiv la prima anduranță moto din România, o nouă bornă pe care sperăm să o atingem cât mai curând. Însă momentan, echipajul MRM a cules roadele muncii printr-un podium la general.
Concluzii
Departe de tensiunea mizei unui campionat, această cupă de anduranță se poate caracteriza prin trei cuvinte: normalitate, cordialitate, pasiune. Alteori rivali, diverși piloți au fost puși în postura inedită de a conlucra pentru obținerea unui rezultat, iar imaginile de la final de cursă stau mărturie. Alergătorul de cursă lungă este de obicei solitar, însă la anduranță îți poți da frâu liber emoțiilor printr-o îmbrățișare cu coechipierii, nu doar cu mecanicii.
Happy ending pentru 2015. Să treacă iarna cât mai repede!
Rezultatele pot fi găsite aici.