Sergiu Nicolae ilustrează perfect progresele făcute în România în sfera competițiilor de circuit.
Timp de 25 de ani, singura cale a tinerilor piloți a fost exilul, țara noastră neavând infrastructura necesară pentru a continua o carieră sportivă dincolo de nivelul kartingului. Am asistat în acest răstimp la ambele moduri de plafonare: tinerii fie rămâneau în seriile naționale de karting până la vârste înaintate din lipsă de perspective, fie se avântau fără o ghidare corectă pe marea scenă și comiteau erori capitale.
Generația actuală are însă norocul de a se fi deschis primul circuit de viteză din România. Astfel, tinerii au putut să facă trecerea firească de la karting la viteză pe circuit fără presiunea financiară pe care o presupune o serie internațională. Sergiu este unul dintre cei ce au putut beneficia de această oportunitate.
După ce tatăl său l-a îndrumat pas cu pas în karting și i-a cizelat deprinderile, juniorul a început să fie un obișnuit al podiumurilor naționale încă de la 10 ani. Au urmat titlurile autohtone și clasări onorabile pe plan internațional (locul 9 mondial în Dubai 2006), dar și progresul pe o coordonată paralelă, cea de instructor.
La vremea tranziției dinspre karting către automobilism, circuitul de lângă București nu era încă terminat, iar Sergiu s-a orientat înspre ceea ce exista deja – autoslalom și îndemânare, competiții în care se rafinează controlul mașinii și tehnica de pilotaj, abilități prin care a făcut diferența în anul de grație 2015, când s-a deschis noua eră a competițiilor pe circuit, la MotorPark.
Pe plan mondial, cele mai populare ramuri ale automobilismului sportiv sunt cursele de monoposturi, turisme și anduranță. Am început anul fără niciuna, însă la final de sezon tragem linie și contabilizăm un prim sezon al Campionatului Național de Turisme (clasele Lupo și Logan), cu șase etape, demonstrații de monoposturi (aceasta fiind, evident, categoria cea mai scumpă și cea mai dificil de demarat) și o primă cupă de anduranță, la final de an, care i-a revenit lui Sergiu Nicolae.
Pentru tânărul ce activează în cadrul clubului Willimsport a fost un an de succes, în care tot efortul depus într-un deceniu de curse a dus la o luptă aprigă pentru titlul inaugural al turismelor autohtone și un loc de cinste, ca prim învingător al unei curse de anduranță din România. Provocarea de a trece de la sprinturile intense de 20 de minute din turisme la ritmicitatea metronomică necesară unui bun rezultat la anduranță a fost trecută cu brio, iar diferența dintre un Logan și bestia mecanică Radical SR3 este abisală, relevând adaptabilitatea unui pilot care nu a ars etapele și are fundamente solide.
Goana după visul tuturor kartiștilor de a ajunge în Formula 1 lasă urme adânci în moralul tinerilor ce ajung să se confrunte cu realitatea imposibilității financiare de a continua progresul în piramida monoposturilor. Turismele și anduranța sunt adesea competiții mai incitante, mai accesibile ca și buget, dar și căi de a ajunge să fii un pilot plătit pentru a-ți exprima pasiunea pe circuite, nu un etern căutător de sponsori. Astfel, pregătirea curentă a lui Sergiu denotă maturitate, iar alegerile sale în carieră i-ar putea aduce la fel de multe satisfacții pe viitor.
În mod natural, următorul pas este tranziția către competițiile internaționale. Sergiu Nicolae o poate face liniștit, grație celor două validări de care alții nu au dispus înainte. Pe de o parte, această verigă intermediară a experienței pe circuit deja acumulate va conta mult pe viitor, însă nu trebuie omis nici aspectul recunoașterii valorii. Dacă acum o vreme nu ne puteam convinge de calitatea unui pilot care ne era lăudat la televizor, acum oricine poate veni pe MotorPark să-și formeze o opinie despre Sergiu și noua generație de piloți de circuit a României.