Trei piloți din seria autohtonă de turisme au acceptat invitația vecinilor de la sud de Dunăre și au evoluat într-o etapă a campionatului național bulgar de viteză pe circuit, disputată în fața unui public foarte numeros și fin cunoscător la Ruse.
Diferențele dintre România și Bulgaria în ceea ce privește ramura turismelor sunt considerabile. Noi am tăiat firul în 1989, izolând ulterior aceste competiții pe aeroporturi până la dispariția totală, provocând un vid de aproape 25 de ani pe care doar apariția Motor Park a început să-l populeze în urmă cu 18 luni. În Bulgaria a fost la fel de greu în anii ’90, însă flacăra nu s-a stins niciodată și convergența dintre un cadru legislativ propice, interesul constant al sportivilor și motivația agenților economici locali de a se adresa prin motorsport țintei comerciale a menținut acest produs puternic.
Campionatul bulgar are 8 etape, nu repetă nicio destinație într-o stagiune competițională și se bucură de grile bogate. Trei runde se dispută pe circuitele de la Plevna, Plovdiv și Serres (Grecia), iar alte cinci sunt curse urbane cu tradiție, fiecare oraș luptându-se pentru a-și păstra locul în programul anual. Cursa de la Ruse are o tradiție de 14 ani, iar legătura dintre organizator și Motor Park România printr-un proiect paralel pe care-l vom detalia într-un articol ulterior a dus la această invitație adresată lui Sergiu Nicolae, vicecampion național de turisme la clasa Logan anul trecut, Mihai Tomescu și Cristian Mangri, ambii piloți de podium la clasa Lupo și învingători ai celei mai recente curse de anduranță.
Fără ezitare, românii au răspuns prezent chemării și au făcut deplasarea la Ruse cu trei modele VW Lupo, unde au putut să observe cum bulgarii nu fac rabat de la siguranță și adună pe grila clasei 1 (sub 1600 cmc) 15 mașini, plus încă o dată pe atâtea la clasele 2 (1600-2000 cmc) și 3 (2000+). Diversitatea era remarcabilă în paddock: de la tradiționala Lada cu varii modificări sau Citroen-uri C2R2 cum au fost atâtea și în CNR, până la BMW M5 sau Mitsubishi Evo X.
Sergiu Nicolae ne-a mărturisit că diferența de putere dintre mașinile înscrise la Clasa 1 era insurmontabilă pentru contingentul românesc, însă comparația valorică dintre piloți stă în picioare, dat fiind că pe viraje bulgarii nu se puteau distanța. În acest context, prima participare s-a încheiat cu toate cele trei Lupo din România în primii 8, reperul fiind stabilit de sus-menționatul Sergiu Nicolae printr-o clasare pe 5. Cursa a avut durata de 50 de minute + 1 tur.
Doar având o bază poți ulterior să filtrezi valorile și să promovezi pe plan internațional cei mai buni piloți, cu convingerea că au învins în luptă cinstită, vegheată de regulamente aplicate cu strictețe, adversarii din propria țară. Astfel, s-a ajuns ca Pavel Lefterov să se facă remarcat în seria europeană GT4 și anul acesta să fie acceptat din peste 120 de candidați în Audi TT Sport Cup. Mai mult, la nivelul competițiilor GT4 vecinii noștri sunt activi și în plan tehnologic prin constructorul SIN, iar produsul finit nu putea lipsi în weekendul de la Ruse.
La finele acestei experiențe în care piloții noștri au putut să se bucure de atenția celor peste 30.000 de fani, s-a afirmat angajamentul de a reveni în Bulgaria și la alte etape din seria de profil. Și reciproc, piloții din țara vecină și-au manifestat interesul față de circuitul nostru și de oferta competițională actuală, fiind posibilă venirea unor echipaje la cursa de anduranță din octombrie.
Până la urmă, închidem cercul cu gândul la competițiile stradale, un magnet pentru public și o propunere viabilă din punct de vedere economic, deoarece orice societate prețuiește mai degrabă expunerea urbană decât ce s-ar putea realiza pe marginea unui circuit înainte ca transmisiunile TV să poată deschide sute de mii de uși către cei de acasă. Cursele urbane de turisme au fost un deziderat declarat al vechii conduceri FRAS, însă acum nu se mai vorbește despre asta.
Bucharest Ring a apus deoarece nu se mai puteau închide străzile. Superspeciala din Cluj a fost marginalizată în parcarea unui mall. Merg către casă pe un bulevard timișorean ce găzduia întreceri moto an de an. Cunoscuții din Reșița au atâtea povești cu circuitul urban…
Până când vom avea și interesul, și finanțarea, și cadrul legislativ, o să relatăm întreceri de la sud de Dunăre. Cu felicitările de rigoare pentru organizatori, dar și pentru piloții noștri care și-au îmbogățit experiența cu un traseu mult mai necruțător față de întinderea Motor Park.